KUBB

Wat is KUBB

SPEELVELD

De totale grootte is 8 op 5 meter. Op de 4 hoeken plaats je de hoekstokken. In het midden van het speelveld plaats je de koning. Op de 2 smalste zijden verdeel je telkens 5 kubbs. .

TEAMS

Je hebt 2 teams nodig. Het aantal personen per team kies je zelf. Elk team gaat aan 1 kant van het speelveld staan, achter de eigen kubbs.

START VAN HET SPEL

Eén persoon van elk team neemt een werptstok en gaat achter de basislijn staan. Vervolgens gooien de 2 teamafgevaardigden tegelijk naar de koning. Wie het dichtst bij de koning gooit, mag starten.

SPELVERLOOP

Elk team gooit nu beurtelings de 6 werpstokken en probeert de kubbs aan de overkant om te gooien. Nadat de 6 stokken geworpen zijn door team A, gaat de beurt naar het andere team (team B). Team B moet nu eerst de kubbs die door team A omver geworpen werden van achter de basislijn in de speelhelft van team A gooien. Team A zet deze kubbs rechtop (veldkubs genaamd) op de plaats waar

ze geland zijn. Team B moet vervolgens eerst al deze veldkubs omgooien vooraleer het op de kubbs (initieel 5) die op de basislijn staan mag mikken. Lukt het niet om de veldkubbs om te gooien? Dan mag team A bij de volgende beurt naar voren komen, tot de positie van de voorste veldkub.

Het spel gaat zo over en weer, er komen meer en meer veldkubbs.

EINDE VAN HET SPEL

Wanneer een team de 5 kubbs op de basislijn van de tegenpartij heeft omgeworpen, mag het proberen de koning om te gooien. De koning moet steeds worden omgegooid van achter de basislijn. Lukt dat, dan is dat team de winnaar. Mist de speler, dan gaat het spel gewoon verder.

MANIER VAN WERPEN

Je moet steeds onderhands werpen, en de werpstokken mogen enkel van boven naar onder of van onder naar boven roteren, niet horizontaal. “Helikopteren” is verboden.

KONING PER ONGELUK OMVER WERPEN

Het team dat per ongeluk de koning omver werpt, verliest meteen het spel.

KUBBS BUITEN HET SPEELVELD

Bij het gooien van veldkubbs kan het gebeuren dat de kubb buiten het speelveld belandt. In dat geval mag je de kubb nogmaals werpen. Landt de kubb opnieuw buiten het speelveld, dan mag het andere team de kubb zelf ergens in het speelveld positioneren. De afstand tussen deze geplaatste veldkubb en de koning moet minimaal de lengte van 1 werpstok bedragen.

DUUR

1,5 uur

details
workout: 
2
fun: 
4
teambuilding: 
2
age: 
12+
competitors: 
10-30
locations: 

Fort Stabroek
Hezerheide
Op locatie

budget: 
12,50 euro pp